This blogpost is written in Dutch. Want to read it but don't understand? Maybe Google Translate can help you! Translate this page to English now!

OV-chipkaart NS: “in-/uitchecken niet mogelijk”

Ik heb via mn werk een ov-chipkaart gekregen van de NS. Zo’n mooie holografische, met duidelijke letters die aangeven dat het een NS-trajectabonnement is. Jammer dat ie het niet doet bij de NS…

Ik had al een oudere ov-chipkaart maar die verloopt bijna (waarom verlopen die dingen eigenlijk?) Hoe dan ook: twee ov-chipkaarten in mn portemonnee is wat onhandig. Een lijkt me genoeg, dus het plan is te gaan reizen op de nieuwe NS-kaart.

Met mijn nieuwe ov-chipkaart kan ik onder andere inchecken bij de GVB, Connexxion, en Arriva. Wat blijkt: niet bij de NS. Dat vinden de ov-chipkaartpaaltjes niet leuk en geven de melding: “in-/uitchecken niet mogelijk”, met het bijbehorende schelle piepje.

ns-inchecken-niet-mogelijk

Ik Twitter best veel, en heb het de NS gevraagd. Het kan toch niet zo zijn dat je met een ov-chipkaart van de NS niet kunt reizen bij de NS?

En het antwoord van de NS daarop:

Conclusie: je kunt met een ov-chipkaart met abonnement van de NS niet reizen bij de NS. Raar verhaal!

Voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de NS servicebalie, maar ook daar dezelfde conclusie:

Inchecken bij de NS met een NS ov-chipkaart met abonnement is niet mogelijk.

Er werd me geadviseerd papieren kaartjes met korting te kopen als ik met de trein wil reizen.

Ik vind het idee achter de ov-chipkaart goed, maar de uitvoering is redelijk triest. Ongelofelijk dat het systeem in deze staat op de Nederlandse reiziger wordt losgelaten.

P.S. Als je een holografische ov-chipkaart op een bepaalde manier in het licht houdt zie je de tekst “eerlijk en slim”. Eerlijk? Misschien. Slim? Nope.